HomeContactDisclaimer
Praktijk voor Preventieve Gezondheid
Preventie in de praktijk brengen
Ruimtevaarttechnologie ommekeer in medische wetenschap
Regulier en Alternatief
Diagnose en Therapie
Herstel van natuurlijk evenwicht
Gezond en Vitaal leven met straling
ProNutri® Voedsel Intolerantie test
Cliënten reageren
Persberichten

Het grote belang van een gezond maag-darmsysteem
Als iemand chronisch last van zijn darmen heeft - diarree, krampen, verstopping, winderigheid - dan kan de oorzaak vaak op een heel andere plek in het lichaam liggen?
Veelal is dit het geval en is het belangrijk om uit te zoeken waar deze klachten vandaan komen.
Vroeger zei men: “Het leven en de dood huist in de darm”.
Inmiddels weten we hoe belangrijk en waar deze uitdrukking wellicht kan zijn.

De darmen en zijn eigen wijsheid
Dankzij de gestulpte vorm, is de darm het grootste orgaan dat in verbinding staat met de buitenwereld.
De darm heeft twee verschillende, bijna niet te combineren functies: de darm moet doorlaatbaar zijn voor de opname van voedingsstoffen en de afgifte van afbraakproducten, maar tegelijkertijd moet de darm een barrière vormen tegen de schadelijke invloeden van buitenaf. Dat de darm deze beide functies kan verenigen maakt de darm een slim orgaan. Bovendien wordt de darmbekleding elke twee dagen vernieuwd.
Indrukwekkend is ook dat in de darm tien keer meer bacteriën leven dan het hele lichaam aan cellen telt.
Ten slotte: bijna de helft van het afweersysteem ligt rond en in de darm.

Dus een heel belangrijk orgaan en om gezond te blijven moet je de darmen tegen slechte invloeden van buitenaf beschermen.
Preventieve maatregelen zijn ook:
- Opbouwen van voldoende weerstand, zodat het immuunsysteem sterk wordt of blijft.
- De juiste leefstijl en goede voeding op de juiste manier verteren
- Probiotica, als extra voeding voor de darmen, helpen hierbij.

In de meeste gevallen worden darmklachten gelabeld als PDS; prikkelbare darmsyndroom of spastische darm.
Meestal hoort men dat je - hier mee moet leren leven - maar hoe doe je dat?
Het gaat vaak over een grote verzameling van mensen met verschillende klachten.

Wat kun je zelf doen om gezond te blijven en een goed darmsysteem te houden?
1. Vers, gezond en gevarieerd eten met aanvullende multi-vitamine en omega vetzuren
2. Voldoende lichaamsbeweging en voldoende slaap
3. Minstens anderhalve liter water drinken per dag
4. Ontspanning naast inspanning, negatieve stress buiten de deur houden
5. Doen wat je leuk vindt en zorg dat je een duidelijk doel in je leven hebt

Naast een uitgebreide inventarisatie van uw klachten, werken we met een Therapieprotocol darmen, dat naast
- de goede lifestyle,
- het juiste voedingspatroon (met een eventuele Voedsel Intolerantie Test)
nog drie fases kent:
- de darm reinigen
- het epitheel herstellen en
- voeden met de juiste probiotica.

Is uw leven u lief, begin dan goed voor uw darmen te zorgen.

Ervaringen vindt u onder ‘Cliënten reageren

top